Menu Sahur Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat

Salam Ramadhan..Masih belum terlambat untuk saya berkongsi menu sahur saya pada bulan puasa kali ini. Alhamdulillah kita berjaya menempuh puasa sehingga ke hari 25..

Bila tiba bulan puasa ni mak-mak la paling pening nak masak apa kan. Terutama time sahur. Zaman kecik-kecik dulu time sahur menu yang paling sedap dan berselera tentulah telur goreng mata kerbau..

Bukan budak-budak je yang suka telur mata ni, umur dah remaja purba macam saya ni pun masih suka telur mata kerbau. Tak ada lauk lain pun tak apa..

Menu Sahur Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat
Ada orang time sahur nak makan nasi. Ada yang makan kurma pun dah ok. Ikut selera masing-masing. Saya pulak sejak kenal shaklee 3 years ago menu sahur saya tentulah ESP (energizing soy protein) yang dikisar dengan kurma atau buah kegemaran.

Ramai yang tanya saya, "Sedap ke nyah", "Kenyang ke minum air jus macam tu je", "Tak jemu ke hari-hari makan yang tu je"..

Meh nak citer kat korang..bab sedap tu tak payah cakaplah..Memang sedap sangat-sangat. Awesome sesangat okey rasa dia..hihi.. Jemu?? Oooo tidak, InsyaAllah takkan jemu sampai bila-bila pun. Kalau puasa itu jelah menu sahur saya.

Kenyang ke? Ye sangat mengeyangkan sampai berbuka. Tak rasa lapar pun. Kadang-kadang tu tak rasa pun macam berpuasa sebab kenyang sampai petang. Korang tak percaya? Kena la cuba baru tahu..

Kalau kisar dengan kurma sebelum tidur saya rendam kurma tu siap-siap dalam air. Nak lembutkan kurma tu. So bila blend pagi esoknya kurma tu hancur elok je..

Sukatan yang saya buat 3 sudu besar ESP dan 5 biji kurma. Selain kurma korang juga boleh guna buah-buahan kegemaran korang. Sangat mudah dan cepat. Less than 10 minit dah siap. So kalau pagi tu terbangun lambat sempat lagi la nak bersahur kan.  

Nah saya share resepi menu sihat semasa ramadhan. Boleh guna resepi yang mudah, cepat dan berkhasiat ni semasa sahur dan berbuka juga tau..Sedap sangat..


Menu Sahur  Dan Berbuka Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat


Menu Sahur  Dan Berbuka Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat


Menu Sahur  Dan Berbuka Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat


Menu Sahur  Dan Berbuka Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat


Menu Sahur Yang Mudah, Cepat dan Berkhasiat


Bab berkhasiat tu tak payah saya terang banyak-banyak pun korang tahu dah kot. Kurma rasanya semua orang tahu khasiatnya yang banyak dan tiada tandingan. 

Apa khasiat ESP pulak?? Nak tahu apa khasiat ESP ni korang cer try klik link kat bawah ni tau..

Korang nak tengok apa kata mereka yang ambil ESP semasa sahur boleh klik link bawah ni okey..Check it out..!!!

Walaupun puasa Ramadhan dah tinggal beberapa hari je lagi, tapi tu bukan bermakna korang dah tak boleh ambik ESP kan.. Kita-kita yang gegirl ni nanti kan nak kena ganti puasa boleh la ambik ESP time sahur. So lepas ni tak payah fikir dah nak sahur dengan apa..

Ibu-ibu gorgeous yang nak ganti puasa bersalin tu pun boleh sangat ambik ESP tau. InsyaAllah kekal bertenaga sepanjang hari.

Salam Ramadhan. Selamat hari raya Aidilfitri. InsyaAllah kita jumpa lagi next entry okey..

Comments