Menu Sahur Yang Ringkas, Berkhasiat Dan Mengeyangkan

Assalamualaikum. Alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana masih lagi diberi nafas untuk meneruskan bulan Ramadhan yang mulia ini.

Sahur menjadi topik yang kerap dibincangkan apabila tiba bulan Ramadhan. Sahur merupakan satu ibadat yang sangat besar di sisi Allah SWT dan rasul SAW bahkan ia merupakan ciri-ciri seorang muslim. 

Pada zaman Nabi SAW mereka membezakan antara puasa yahudi, nasrani dan muslimin adalah di mana pada puasa orang Islam itu adanya sahur.

"Pada sahur itu ada keberkatan". Biasa tak kita dengar ayat ini. Biasakan..Kebiasaannya ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah yang berceramah pasal puasa dan sahur pasti akan guna ayat ni. Ayat ni bukan sebarang ayat tau. 

Ia adalah berdasrkan hadith yang diriwayatkan oleh Al Bukhari dan Muslim yang bermaksud:


 “Bersahurlah, kerana sesungguhnya pada sahur (makanan) itu ada keberkatan.” 

Begitu juga sabda Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Ibn Hibban yang bermaksud:

 “(Makanan) Sahur itu seluruhnya adalah berkat, maka itu janganlah kalian meninggalkannya walaupun hanya dengan seteguk air, sesungguhnya Allah dan para Malaikatnya mendoakan orang-orang yang bersahur.”

Bersahur menjadikan kita lebih cergas dan bertenaga sepanjang hari semasa berpuasa. Bagi saya sendiri memang tak boleh kalau tak bersahur. Bayangkan perut kita bila tak makan lebih dari 5 jam..Lapar gila kot. 

Memang menggigil la badan saya kalau tak bersahur. Tak boleh buat kerja la jawabnya. Walaupun ada yang kata aku ok je tak sahur. Yang kata ok tu sebenarnya tak ok. 

Pernah zaman belajar dulu konon nak puasa sunnat pastu lambat bangun so tak sempat la nak sahur kan..Tapi memang saya surrender la..pukul 10 perut saya dah tak tahan dah. Dah bunyi macam-macam..berkeroncong dendang sayang, irama Melayu semua ada..

Nasib baik pusa sunat je kan..So boleh batalkan puasa tu. Kalau puasa wajib ke ganti puasa ke memnag kena redah juga la walaupun lapar macam nak pengsan..

Saya tak nak bercakap banyak pasal sahur dan puasa ni. Bukan reti sangat pun. Apa yang saya nak kongsi dengan uolls ialah menu sahur yang menjadi kegemaran saya sekarang..

Dulu...
Sebelum kenal Shaklee biasalah kan sahur mesti dengan nasi tak pun roti..Zaman budak U dulu lagi la sahur dengan megi..memang tak berkhasiat la kan..dah tu nak buat camne tak ada pilihan. 

Bukannya ada dapur ngan tong gas nak masak bagai. Telan jelah apa yang boleh janji kenyang. Kurma wajib la makan. Mana boleh tinggal. 

Sekarang...
Alhamdulillah selepas kenal Shaklee bab sahur dah tak jadi masalah dah. Tak payah pening-pening kepala lagi nak fikir nak masak apa setiap hari..Tak payah bangun awal nak masak pumpampumpam hanyun senduk bagai..Bangun awal boleh solat sunat..Kalau tak berkejar-kejar nak masak nak solat lagi..

Apa menu sahur saya yang best sangat ni. Best ke?? Harus la kan..Tak lain tak bukan ESP la. Lazat dan enak dimakan setiap hari hokey..Hari biasa saya hanya shake ESP ni dengan air putuh je.Tapi bila puasa kita buat special la cikit. Senang saja sambil pejam mata pon boleh buat. 

Untuk sahur saya akan kisar 5 biji kurma dengan air putih dalam 200ml gitu..kemudian barulah shake dengan 3 sudu besar ESP. Air tu ikut suka hati je nak boh banyak mana. Kurma kan manis. Saya ni tak berapa suka manis-manis ni. So saya kan tambah lagi air sampai shaker tu penuh. Kalau uolls suka manis boleh kurang kan air.


Menu Sahur Yang Ringkas, Berkhasiat Dan Mengeyangkan
Inilah hasil dan rupanya selepas 5 biji kurma dikisar dan shake dengan ESP. Nyum..yummy

ESP ni membantu kita mengekalkan tenaga. Maksudnya ESP boleh buat perut kita rasa kenyang sampai petang. Dan ditambah pula dengan kurma kan. Bertambah la kenyang. Kadang-kadang tu tak rasa pun macam puasa. Sebab kenyang je rasa.

Hari pertama puasa saya buat eksperimen. Konon nak test la tak ambik ESP hari tu. Hanya makan nasi dan kurma. Nak tahu apa jadi?? Pukul 10 perut saya dah berlagu riang..Esoknya saya makan juga nasi. Tapi ESP saya takkan skip. WAJIB ambil..

Dan satu lagi menu sahur yang WAJIB saya ambil ialah Perfomance Drink a.k.a PD..Air oren Shaklee inilah yang membantu saya mengurangkan rasa haus yang melampau. Tambah lagi sekarang musim panas kan. Memang tak tinggal la minum PD ni waktu bersahur. 

Bancuh awal-awal pastu letak dalam fridge. Minum sejuk-sejuk oh memang terbaiklah. Lazat berkrim..Saya suka letak madu sikit bagi rasa manis-manis masam gitu. Memang heaven la kalau buka puasa minum air ni. Air tebu ke air kelapa ke memang tak layan dah la sekarang..


Menu Sahur Yang Ringkas, Berkhasiat Dan Mengeyangkan

Kalau uolls nak tahu minum PD ni waktu berbuka boleh bantu Uolls hilangkan rasa mengantuk masa solat tarawikh tau.. Cubalah. Rugi la kan kalau mengantuk time solat tu. Dah la tarawikh ni sekali je setahun. 

Nanti saya akan kongsikan satu lagi menu istimewa saya semasa bulan puasa ni..Tunggu..

Bersahur adalah sunnah Nabi. Jom kita hidupkan sunnah Nabi Muhammad SAW.Walaupun hanya dengan seteguk air kita dituntut juga untuk memakan sahur.

Comments